Σχετικά με το θέμα που συζητούσαμε, για να υπάρχει μια ενημερωμένη πηγή όπου καθένας θα μπορεί να ενημερώνεται σχετικά με το τι ισχύει με τις διαφορετικές βαλβολίνες που κυκλοφορούν και να παραθέτουμε καινούριες πληροφορίες σχετικά με προϊόντα για MPS/CX7.
Λοιπόν, κάνοντας μια μικρή έρευνα ως προς το τι βαλβολίνες σασμάν να βάλω έμπλεξα πολύ ενώ όσο το έψαχνα ολοένα και περισσότερο μπερδευόμουν. Ας προσπαθήσω να τα ξεδιαλύνω, όπου υπάρχει λάθος οι επαϊοντες παρακαλώ ας επέμβουν. Αρχικά η Mazda γράφει στο manual GL-4. Τι εννοείται όμως με το rating αυτό;
Στην ουσία αναφέρεται στο επίπεδο προστασίας των δοντιών (γραναζιών)για σασμάν και διαφορικά. Το GL-4 λοιπόν δεν απαιτεί τόσο υψηλές φορτίσεις στα γρανάζια και βρίσκει εφαρμογή σε χειροκίνητα κιβώτια και τράνσφερ αυτοκινήτων αλλά και μικρών φορτηγών (SUV). Περιέχει κάποια στοιχεία (ZDDP ή Anti-wear για μειωμένες φθορές) ενώ επίσης περιλαμβάνει χημικά πρόσθετα ικανά να μεταβάλλουν την τριβή στα συχρονιζέ(τα δαχτυλίδια που κανονίζουν τις στροφές των γραναζιών για να ομαλοποιείται η σύμπλεξη). Από την άλλη, τα GL-5 ενδείκνυνται για διαφορικά και κιβώτια που λειτουργούν σε υψηλά φορτία και περιέχουν πρόσθετα ικανά να αντέχουν σε εξαιρετικά υψηλές πιέσεις (EP) όπως τα χημικά με υψηλά ποσοστά σε θείο και φώσφορο.
Συκρίνοντας τα δύο, η ρευστότητα (δείκτης ιξώδους) ενός GL-5 λιπαντικού είναι συνήθως υψηλότερη από αυτήν ενός λιπαντικού για χειροκίνητα κιβώτια. Δηλαδή ένα 75w90 GL-5 λιπαντικό έχει viscosity 18cSt@100C ενώ ένα GL-4 75w90 λιπαντικό θα έχει viscosity 14cSt@100C. Αυτή η διαφορά στην "ρευστότητα" θα έχει σημαντικό αντίκτυπο ειδικά στις πρωινές εκκινήσεις κατά τις αλλαγές των ταχυτήτων. Άρα με βάση τα παραπάνω αντιλαμβάνεται κανείς ότι σε χειροκίνητα κιβώτια δεν χρησιμοποιούμε GL-5 εκτός και αν αυτό αναφέρεται ρητά και κατηγορηματικά.
Ωραία, που είναι το πρόβλημα λοιπόν, χρησιμοποιούμε GL-4 όπως προτείνει ο κατασκευαστής και τέλος. Αμ δε! Οι εξελίξεις μας διαψεύδουν. Για να δούμε τις παρακάτω βαλβολίνες με περισσότερα στοιχεία. Οι πρώτες δύο είναι GL-4 και η τελευταία GL-5. Επέλεξα αυτές γιατί σύμφωνα με την λίστα στο φόρουμ Bob is the oil guy, ικανοποιούν τις συνθήκες των 75w90 MTF
J. The next higher viscosity MTLs in the 14-15 cSt ( SAE 75W90) range would be:
1. Amsoil MTG
2. Redline MT-90
3. Castrol Syntrans Multivehicle 75W-90
4. Castrol Syntrans Transaxle 75w-90
5. Ford XT-75W90-QGT (Carries a GL-5 rating as well)
6. Ford MOTORCRAFT® Full Synthetic Manual Transmission Fluid XT-M5-QS
ενώ επέλεξα τα Eneos γιατί πολύ απλά μου έκανε εντύπωση που δεν βγάζει δική της βαλβολίνη GL-4, κάτι το οποίο είναι παράλογο αφενός και αφετέρου στον configurator στο Ευρωπαϊκό σάητ προτείνει το συγκεκριμένο λιπαντικό (GL-5) χωρίς φόβο και χωρίς πάθος για το CX7 (MT)!
1) Red Line MT-90
TYPICAL PROPERTIES
API Service Class GL 4
SAE Viscosity Grade (Motor Oil) 15W40
SAE Viscosity Grade (Gear Oil) 75W90
Vis @ 100°C, cSt 15.6
Vis @ 40°C, cSt 90
Viscosity Index 185
Pour Point, °C -45
Pour Point, °F -49
Brookfield Viscosity @ -40°C, Poise 320
2) XT-M5-QS
TYPICAL PROPERTIES
API Service Class GL 4
Ford Specification WSD-M2C200-C
SAE Viscosity Grade (Motor Oil) 10W40
SAE Viscosity Grade (Gear Oil) 75W90
Vis @ 100°C, cSt 15.4
Vis @ 40°C, cSt 76
Viscosity Index 211
Pour Point, °C -54
Pour Point, °F -65
Brookfield Viscosity @ -40°C, Poise 366
3) ENEOS 75w90 Premium Multi gear
Τυπικές Ιδιότητες
Βαθμός ιξώδους SAE 75W90
Πυκνότητα (20°C), g/cm3 0.8834
Σημείο ανάφλεξης (COC), °C 204
Κινηματικό ιξώδες (40°C), mm2/s 79.9
(100°C), mm2/s 14.6
Δείκτης ιξώδους 192
Σημείο ροής, °C –42.0
Όπως βλέπουμε τα νούμερα είναι αντίστοιχα και στα 3 λιπαντικά, το ιξώδες ταιριάζει απόλυτα με τα GL-4 χειροκίνητα κιβώτια ενώ ο δείκτης ιξώδους VI είναι ανάμεσα στα 2, υψηλότερη τιμή από το Red Line - όσο πιο υψηλή τιμή τόσο καλύτερο για εναλλαγές σε ταχύτητες, φορτία αλλά και θερμοκρασίες ενώ αν είναι συνεχή το αντίθετο. Το μόνο που απομένει είναι να δούμε τα EP πρόσθετα, εάν αυτά δεν περιέχουν υψηλά ποσοστά σε θείο-φώσφορο ώστε να είναι επιβλαβή στα κίτρινα μέταλλα των συχρονιζέ. Το Eneos GL-5 λιπαντικό λοιπόν γράφει ότι είναι MT-1 όπερ σημαίνει το ακόλουθο:
"API Category MT-1 designates lubricants intended for non-synchronized manual transmissions used in buses and heavy-duty trucks. Lubricants meeting API MT-1 provide protection against the combination of thermal degradation, component wear, and oil seal deterioration which is not provided by lubricants meeting only the requirements of API GL-4 and API GL-5."
Συνοψίζοντας, το λιπαντικό για να περάσει το τέστ (ASTM D-130) και να είναι ΜΤ-1, σημαίνει ότι τα πρόσθετα που περιέχει δεν αντιδρούν με τον χαλκό. Άρα 2 τινά είτε μένουμε με GL-4, όταν κάτι δουλεύει δεν το πειράζω (χλωμούς σας βλέπω με τοσες μοντιφιές), είτε βάζουμε και GL-5 αν και μόνο αν ικανοποιούνται ορισμένες συνθήκες.